Rijbewijs nog ver weg; tot zo’n 20 weken wachttijd voor praktijkexamen
- nicole
- 21 apr 2023
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 14 feb

Het rijexameninstituut CBR stelt nog altijd te kampen met de naweeën van de coronatijd, omdat door de lockdowns zo’n 300.000 praktijkexamens niet konden doorgaan. In sommige grote steden lopen de wachttijden zo op tot meer dan twintig weken.„Traditiegetrouw is dit de drukste periode van het jaar. Precies een jaar geleden, net na de laatste lockdown, was het landelijk gemiddelde 22,3 weken. Nu 16,9. De reserveringstermijnen dalen langzaam, maar gestaag. Dat zal nog het hele jaar duren, maar we werken hard om de achterstand weg te werken door meer examinators aan te nemen, gepensioneerde examinators in te zetten en door op feestdagen extra examens aan te bieden. Voorts hopen we de vraag naar beneden te brengen door betere voorbereiding van kandidaten, om zo een hoger slagingspercentage te behalen”, zegt woordvoerder Femke van Zijst.Het gemiddelde slagingspercentage voor het praktijkexamen B over de afgelopen twaalf maanden is 51,9 procent. Voor het theorie-examen B is dat 36,7 procent. Van Zijst: „Ons streven was en is om om dat percentage voor afrijden naar 60 procent te tillen. Elk procentpunt hoger betekent ongeveer een krappe week kortere reserveringstermijnen. Tien procent verschil zou betekenen dat de gemiddelde wachttijd zo’n acht weken lager zou zijn.
”Extra examinators
In het plan van aanpak om de wachttijden weer op het normale niveau van zeven weken terug te brengen, gaat het CBR er verder vanuit dat er honderd extra examinators worden aangenomen. Inmiddels zijn er 82 nieuwe examinators aan het werk en 52 examinators op dit moment bezig met de opleiding van vier maanden bij het CBR. „Zij gaan na de zomer starten met het afnemen van examens, wat ook weer een positief effect op de reserveringstermijnen zal hebben. Daarnaast zijn we in april een nieuwe wervingscampagne gestart, om ook in september en december twee grote klassen op te gaan leiden. Maar het is geen nieuws dat de arbeidsmarkt uitdagend is”, aldus de woordvoerder.
Levensgevaarlijk rijgedrag
CBR-directeur Alexander Pechtold kondigde in 2020 aan dat „de cowboys in de branche moeten worden aangepakt” omdat die het rijexamen als verdienmodel zien en kandidaten afleveren die er onvoldoende klaar voor zijn. Nu is het nog zo dat ’prijsvechters’ in de rijschoolbranche pakketten aanbieden waarin een examen en tien rijlessen voor een prikje te koop zijn, en kandidaten soms volledig ongeschikt achter het stuur gaan zitten om af te rijden. Dat de rijvaardigheid vaak bedroevend is, blijkt uit cijfers van het CBR die zeggen dat jaarlijks een paar duizend examens zelfs voortijdig worden afgebroken omdat er levensgevaarlijk wordt gereden. „We zijn dan ook van mening dat kwaliteitsverbetering in de rijscholenbranche gewenst is”, stelt Van Zijst. „Er zijn veel goede rijscholen die een goede opleiding verzorgen en verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan, maar tegelijkertijd ook bedrijven waarbij je grote vraagtekens kunt zetten bij de kwaliteit van de opleiding. We kennen op dit moment bijna 850 rijscholen met een slagingspercentage lager dan 30 procent en dat moet en kan beter.”