top of page

Social media

In & op (social) media: Tekst
In & op (social) media: Instagram

Recensies

In & op (social) media: Tekst

Heleen

Ik zal je missen ❤️ nogmaals bedankt voor al je hulp! Vond het erg prettig om met je in de auto te zitten.

In & op (social) media: Recensie
In & op (social) media: Tekst
IMG_7419.jpg

In de media

In & op (social) media: Tekst

CBR maakt tarief verhoging bekend

Bron: CBR
Datum publicatie: 16 oktober 2023

Het CBR heeft de nieuwe tarieven bekend gemaakt voor de toetsen en examens die vanaf januari 2024 zullen gaan gelden.

In onderstaand overzicht de CBR tarieven per 01-01-2024 in vergelijking met 2023.

                                 2023            2024

Theorie                       41,00          48,00

TTT & Praktijk            125,75         136,50

Praktijk FA                 175,00         191,00

Praktijk NO               143,00         155,00

Gezondheid-                                       

verklaring                  41,00          44,50

Wij hebben ruimte om direct te starten met autorijles

Bron: autorijschool nicole
Datum publicatie: 01 mei 2023

Ben jij klaar om de weg op te gaan en jezelf achter het stuur te zetten maar loop je tegen wachtlijsten op om te kunnen beginnen? Zo ja, dan is het tijd om je aan te melden bij onze autorijschool en de weg naar jouw rijbewijs te beginnen! (mits je de volgende vragen met "ja" kan beantwoorden)

  • Je bent woonachtig in Balkbrug, Dedemsvaart, Hasselt, Nieuwleusen of Zwolle

  • Je bent minimaal 16,5 jaar

  • Je kan een uur vrij makenop een of meerdere doordeweekse dagen p.w.(maandag t/m vrijdag)

  • je kan dit tussen 9.00u en 18.00u

Wacht niet langer en meld je direct aan via ons contact formulier of stuur een whatsapp bericht. (bij voorkeur voordat ook wij een wachtlijst hebben..)

Rijbewijs nog ver weg; tot zo’n 20 weken wachttijd voor praktijkexamen 

Bron: Telegraaf
Datum publicatie: 21 april 2023

Het rijexameninstituut CBR stelt nog altijd te kampen met de naweeën van de coronatijd, omdat door de lockdowns zo’n 300.000 praktijkexamens niet konden doorgaan. In sommige grote steden lopen de wachttijden zo op tot meer dan twintig weken.

„Traditiegetrouw is dit de drukste periode van het jaar. Precies een jaar geleden, net na de laatste lockdown, was het landelijk gemiddelde 22,3 weken. Nu 16,9. De reserveringstermijnen dalen langzaam, maar gestaag. Dat zal nog het hele jaar duren, maar we werken hard om de achterstand weg te werken door meer examinators aan te nemen, gepensioneerde examinators in te zetten en door op feestdagen extra examens aan te bieden. Voorts hopen we de vraag naar beneden te brengen door betere voorbereiding van kandidaten, om zo een hoger slagingspercentage te behalen”, zegt woordvoerder Femke van Zijst.

Het gemiddelde slagingspercentage voor het praktijkexamen B over de afgelopen twaalf maanden is 51,9 procent. Voor het theorie-examen B is dat 36,7 procent. Van Zijst: „Ons streven was en is om om dat percentage voor afrijden naar 60 procent te tillen. Elk procentpunt hoger betekent ongeveer een krappe week kortere reserveringstermijnen. Tien procent verschil zou betekenen dat de gemiddelde wachttijd zo’n acht weken lager zou zijn.”

Extra examinators

In het plan van aanpak om de wachttijden weer op het normale niveau van zeven weken terug te brengen, gaat het CBR er verder vanuit dat er honderd extra examinators worden aangenomen. Inmiddels zijn er 82 nieuwe examinators aan het werk en 52 examinators op dit moment bezig met de opleiding van vier maanden bij het CBR.

„Zij gaan na de zomer starten met het afnemen van examens, wat ook weer een positief effect op de reserveringstermijnen zal hebben. Daarnaast zijn we in april een nieuwe wervingscampagne gestart, om ook in september en december twee grote klassen op te gaan leiden. Maar het is geen nieuws dat de arbeidsmarkt uitdagend is”,  aldus de woordvoerder.

Levensgevaarlijk rijgedrag

CBR-directeur Alexander Pechtold kondigde in 2020 aan dat „de cowboys in de branche moeten worden aangepakt” omdat die het rijexamen als verdienmodel zien en kandidaten afleveren die er onvoldoende klaar voor zijn. Nu is het nog zo dat ’prijsvechters’ in de rijschoolbranche pakketten aanbieden waarin een examen en tien rijlessen voor een prikje te koop zijn, en kandidaten soms volledig ongeschikt achter het stuur gaan zitten om af te rijden. Dat de rijvaardigheid vaak bedroevend is, blijkt uit cijfers van het CBR die zeggen dat jaarlijks een paar duizend examens zelfs voortijdig worden afgebroken omdat er levensgevaarlijk wordt gereden.

„We zijn dan ook van mening dat kwaliteitsverbetering in de rijscholenbranche gewenst is”, stelt Van Zijst. „Er zijn veel goede rijscholen die een goede opleiding verzorgen en verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan, maar tegelijkertijd ook bedrijven waarbij je grote vraagtekens kunt zetten bij de kwaliteit van de opleiding. We kennen op dit moment bijna 850 rijscholen met een slagingspercentage lager dan 30 procent en dat moet en kan beter.”

CBR gaat de strijd aan tegen wachttijden door afnemen examens op feestdagen

Bron: CBR
Datum publicatie; 6 april 2023

Het CBR gaat praktijkexamens afnemen op feestdagen om de ontstane wachttijden door COVID-19 in te lopen en zet dit in op diverse locaties in Nederland waar het CBR kampt met lange reserveringstermijnen, zoals in de Randstad veelal het geval is. 


De gemiddelde wachttijd voordat er praktijkexamen auto (B) gereden kan worden is 16,8 weken. Nog steeds moeten leerlingen een lange tijd wachten voordat zij hun examen kunnen plannen. Hoe lang het reserveringstermijn precies is, verschilt welliswaar per locatie, maar vooral de grotere steden voeren nog altijd een strijd tegen de lange wachttijden.

De feestdagen die het CBR hiervoor gaat inzetten zijn; 

7 april (Goede Vrijdag), 

27 april (Koningsdag), 

5 mei (Bevrijdingsdag) en 

18 mei (Hemelvaartsdag).

Belangrijke overwinning op CBR omtrent de prestatieladder

Bron: rij-instructie.nl
Datum publicatie; 2 maart 2023

Het CBR trekt haar plannen voor de prestatieladder terug. Hiermee lijkt er een einde te komen aan de toenemende invloed vanuit het CBR op rijscholen. Volgens bronnen zouden de plannen van het CBR te duur en niet uitvoerbaar zijn. Insiders laten weten dat dit succes voor de rijschoolwereld vooral te danken is aan het feit dat de diverse branche verenigingen voor rijscholen van meet af aan voor de plannen is gaan liggen.


“Het is een mijlpaal voor de rijscholen dat dit plan vanuit het CBR de kop is ingedrukt en de werkelijke reden zal het CBR wel nooit bekend maken, maar dat hoeft ook niet. Rijscholen en zzp-ers kunnen weer een beetje opgelucht adem halen en het CBR moet een flinke pas op de plaats maken” zegt een rijschoolhouder.


Volgens kenners zou dit gevoelige verlies een grote stap moeten zijn naar volledige afschaffing van het CBR slagingspercentage. Het slagingspercentage zou gebaseerd zijn op onjuiste en incomplete gegevens. Zo ontbreken belangrijke parameters als het aantal geleste uren, tussentijdse toets en andere. Ook kunnen rijscholen heel eenvoudig het eigen slagingspercentage beïnvloeden.


“Het CBR is een exameninstituut en moet geen invloed hebben op de rijopleiding of rijscholen. Om een goede opleiding te geven is het belangrijk dat leerlingen vlot naar het examen kunnen als ze het juiste niveau hebben bereikt. Dat lukt al jaren niet, omdat er te lange wachttijden zijn. Dan bij de theorie en dan weer bij het praktijkexamen. En die zijn er omdat het CBR met veel zaken bezig is, behalve het op orde brengen van de wachttijden.”


Het werd gepresenteerd als de heilige graal, maar de prestatieladder gaat niet worden ingevoerd. De reden is dat het systeem veel te ingewikkeld en te duur is. Voor het CBR is dit een pijnlijke conclusie en daarom gaat de organisatie samen met de branche op onderzoek uit om te kijken hoe rijscholen kunnen worden gestimuleerd hun opleidingen te verbeteren, zodat meer kandidaten in één keer slagen voor het praktijkexamen.

Oud & Nieuw nieuws

Datum publicatie: 31 december 2022

De tijd van het jaar is aangebroken waarop wij (kort) terugblikken en ruim vooruit kijken!


Met gepaste trots blikken wij kort terug op de afgelopen maanden. Deze waren zowel spannend, veelzijdig en enerverend tegelijkertijd. Een racecircuits is er niets bij!

Starten met een gevulde agenda is de wens van iedere beginnende ondernemer.

Starten met een volle agenda, ingevuld door meiden/jongens, dames/heren aan het begin, midden of einde van hun leertraject met ieder zijn/haar leer tempo en een gepland examen datum, is een heel andere dimensie maar kent ook vele ervaringen die wij niet hadden willen missen.


Nu is er (opnieuw) tijd aangebroken om vooruit te kijken, plannen te maken en kansen aan te pakken! 

Er is letterlijk tijd vrijgekomen om onszelf verder te ontwikkelen binnen het vakgebied.

Houd onze website en social media maar in de gaten voor meer informatie op dit vlak. 

En, niet onbelangrijk, er zijn examens behaald en daarmee is er ruimte ontstaan voor nieuwe leerlingen

en daarom onderstaande oproep:


Heb jij het goede voornemen om in het nieuwe jaar autorijervaring op te doen, ben jij of ken jij iemand die op zoek is naar een autorijschool en woonachtig in de omgeving tussen de CBR locaties: Zwolle, Meppel en Hoogeveen?, dan komen wij graag in contact. 

Of het nu gaat om een volledige autorijopleiding toe werkend naar het rijbewijs B of je bent reeds in het bezit van een geldig rijbewijs B maar ervaart spanning bij deelname aan het dagelijkse verkeer,

wij coachen je hier graag persoonlijk bij!

CBR: op zaterdag geen examens voor slecht presterende rijscholen

Bron: Parool 
Datum publicatie; 16 december 2022

Slecht presterende rijscholen mogen, als het aan het CBR ligt, hun kandidaten straks niet meer op zaterdag laten afrijden. Volgens CBR-baas Alexander Pechtold wordt het weekend nog al eens misbruikt om slechte leerlingen te laten slagen.


“Bepaalde rijscholen kiezen de zaterdag uit omdat het dan rustiger is op de weg,” zegt Pechtold. “Zo willen ze de kans vergroten dat slecht voorbereide kandidaten toch slagen.”


De CBR-directie denkt verder aan beduidend langere reserveringstermijnen voor slecht voorbereide kandidaten. “Nu is de norm dat een kandidaat binnen zeven weken examen kan doen en binnen vijf weken voor de tweede keer. En zo steeds korter. Wij willen dat omdraaien: hoe vaker je zakt, hoe langer de wachttijd.”

Meervoudige problematiek

Het CBR kent al enige jaren problemen. Zo zijn er langere wachttijden voor cursisten die willen afrijden en heeft het CBR een personeelstekort. De wachtlijsten voor examens werden langer door corona, maar Pechtold laat weten dat de corona-achterstanden bij de theorie-examens dit jaar zijn ingelopen. De achterstallige praktijkexamens laten zich, mede door het personeelstekort, minder gemakkelijk oplossen: er zijn nog 285.000 examens die vanwege corona moeten worden ingehaald.

Om de achterstanden in te lopen, wordt het nog belangrijker dat rijscholen kandidaten goed voorbereid aanleveren, stelt Pechtold.

Moet het rijbewijs op de schop?

Bron: Kampioen - ANWB
Datum publicatie: oktober 2022

"Wie zijn rijbewijs wil halen, loopt momenteel tegen verschillende problemen aan, zoals slechte rijscholen en een tekort aan instructeurs. Terwijl het verkeer steeds ingewikkelder wordt. Wat te doen?"

Praktisch gezien zitten er momenteel duidelijk wat haken en ogen aan het halen van je rijbewijs. Zo is de gemiddelde wachttijd om de eerste keer te mogen afrijden bij het CBR op dit moment vijftien weken. Dat komt voornamelijk doordat er 300 duizend examens moesten worden ingehaald die in coronatijd niet konden doorgaan. Daar komt bij dat het in deze krappe arbeidsmarkt moeilijk is nieuwe examinatoren binnen te halen. Toch relativeert Jan Jurgen Huizing, directeur bedrijfsvoering van het CBR, het probleem: ‘Als je met je rijopleiding begint en je neemt één les per week, dan ben je 30 weken verder voordat je gaat afrijden. Als je rijschool je op tijd inschrijft, hoef je van die wachttijd dus geen last te hebben.’ Bovendien kun je ervoor kiezen om in een andere regio af te rijden, merkt hij op, want buiten de Randstad zijn de wachttijden veel korter. ‘Maar het eerlijke verhaal is: het zal nog wel even duren voordat de wachttijden op al onze locaties helemaal zijn weggewerkt.’

lees het volledige verhaal digitaal via: wat-vind-jij

CBR maakt tarief verhoging bekend voor 2023

Bron: CBR
Datum publicatie: 27 oktober 2022

Vandaag heeft het CBR bekend gemaakt dat de examen gelden per 01-01-2023 zullen worden verhoogd.

Vanaf deze datum hanteren zij de prijzen zoals hieronder aangegeven.


​Theorie examen;                 €   41,-

Gezondheidsverklaring;      €   41,-

TTT;                                           € 125,75

Praktijkexamen;                      € 125,75

Faalangst examen;               € 176,50

NaderOnderzoek examen;   € 143,50

Rij-instructrice | Rij-coach Nicole aan het woord

Datum publicatie: september 2022

Mijn naam is Nicole, gekwalificeerd rijinstructrice | coach en oprichtster van deze gelijknamige autorijschool. Tot 2021 was ik werkzaam in diverse buitendienstfuncties waarbij ik veel in de auto onderweg was. Het vrijheidsgevoel en plezier wat ik daaruit heb gehaald, wil ik graag delen en overbrengen aan (toekomstige) mede automobilisten. Want of je nu al jaren je rijbewijs hebt of de leeftijd hebt bereikt waarop je voor het eerst mag gaan lessen, je bent nooit te oud om (bij) te leren en ook het plezier te ervaren van de mobiliteit/vrijheid die het hebben van het het B rijbewijs met zich mee brengt.

In & op (social) media: Nieuws
bottom of page